• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 1 خرداد 1402
کد مطلب : 192431
+
-

سهمیه ایثارگران در بودجه ۱۴۰۲ 3

در بند و تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ واردات خودروی آمبولانس درصورت عدم‌امکان تامین از محل تولید داخل توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف شده است. این اقدام پس از سال‌ها که از تامین منابع ارزی مورد نیاز ایثارگران در بودجه‌های سنواتی خودداری شده بود اقدامی مفید و مؤثر است، لکن لزوم تخصیص اعتبار ارزی برای ارتز و پروتز جانبازان، ویلچر، لوازم بهداشتی مورد نیاز و برخی تجهیزات پزشکی که امکان تولید داخل، مناسب با نیاز ایثارگران وجود ندارد، باید از طریق تامین منابع ارزی فراهم شود. اقدامی که در سال‌های گذشته انجام می‌پذیرفت و اکنون ایثارگران به‌ویژه جانبازان را با مشکلات جدی مواجه ساخته است.
برابر بند ب تبصره ۹ قانون بودجه وجوه اداره‌شده پرداختی از محل بازپرداخت وام‌های شهریه دانشجویی از ۱۳۸۵ تا ۱۴۰۱ به خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود. از وجوه مذکور تا سقف 3هزار میلیارد ریال به صندوق‌های رفاه دانشجویی برای کمک به جمعی که در این بند نام‌برده شده‌اند ازجمله ایثارگران و فرزندان آنها جهت پرداخت‌های رفاهی دانشجویی و مازاد هزینه تحصیلی اقدام خواهد شد. البته مازاد هزینه‌های تحصیلی برای ایثارگران و فرزندان آنان مبهم و نامفهوم است و با عنایت به‌وجود ماده ۶۷ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و آیین‌نامه اجرایی آن بهتر بود، موضوع هزینه‌های مازاد تحصیلی براساس این ماده تعریف می‌شد.
براساس بند و تبصره ۹ قانون بودجه به‌منظور توسعه و ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و یکپارچه‌سازی حکمرانی در ترویج و همچنین بسط و گسترش مفهوم ایثار، جهاد، مقاومت و شهادت به‌عنوان سبک زندگی فاخر و مشارکت دستگاه‌ها در این امر خطیر، کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه 5 ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مکلفند، حداقل یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای (برای شرکت‌های دولتی اعم از مستلزم ذکر یا تصریح نام و توسعه‌ای از بودجه جاری) خود را (به استثنای فصول یک، 4و 6) برای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و جهاد، اردوهای زیارتی و راهیان نور و پیشرفت و گردهمایی‌ها و یادواره‌های شهدا مطابق آیین‌نامه اجرایی که توسط شورای‌عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، هزینه کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید